U woont in het buitenland. Of u denkt erover na om met pensioen te gaan in het buitenland. Dan zijn er een aantal zaken om op te letten. Ze staan hieronder op een rij.
Geef dan uw nieuwe adres aan ons door. En verander ook uw adres in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Indien u vanuit het buitenland naar Nederland verhuist, geeft u uw adresgegevens door aan uw gemeente.
Verandert uw situatie? Bijvoorbeeld omdat u verhuist in het buitenland of een nieuw rekeningnummer krijgt? Dan krijgen wij deze gegevens niet automatisch door van uw buitenlandse gemeente. Zorg ervoor dat uw gegevens actueel blijven. De volgende zaken geeft u zelf aan ons door:
Heeft u een rekeningnummer in een land buiten het SEPA-gebied? Dan kunt u mogelijk niet inloggen met DigiD om uw non-SEPA-rekeningnummer zelf te wijzigen. U geeft uw nieuwe non-SEPA-rekeningnummer in 3 stappen aan ons door.
Deze heet ‘Wijzigen non-SEPA rekeningnummer’ (pdf).
Doe dit samen met uw bank. Op het formulier is uitgelegd hoe u het invult. Er staat ook uitleg in het Engels.
Denk hierbij ook aan een recent bankafschrift of ongeldig gemaakte cheque. U stuurt de documenten op met het contactformulier (gratis) of per post (met postzegels):
PPF APG
Postbus 637
1000 EE Amsterdam
The Netherlands
U kunt niet altijd gebruik maken van loonheffingskorting op uw pensioen. Dat hangt af van het land waarin u woont. Op de website van de Belastingdienst leest u meer over loonheffingskorting in het buitenland.
Dat is niet nodig. Want u hoeft maar in 1 land belasting te betalen over uw inkomen. U kunt daarom vragen om vrijstelling. U hoeft dan géén loonheffing te betalen op uw pensioen in Nederland.
Neem voor meer informatie contact op met de BelastingTelefoon Buitenland: +31 55 538 53 85. Het loonheffingennummer van PPF APG is: 003 028 136 L02.
Krijgt u vrijstelling? Dan stuurt de Belastingdienst u een verklaring. U stuurt de kopie van deze verklaring op via het contactformulier (gratis) of per post (met postzegels). Het adres is: Stichting Personeelspensioenfonds APG, Postbus 637, 1000 EE Amsterdam.
Bent u met pensioen in het buitenland? Dan vragen wij u elk jaar om een bewijs dat u nog leeft. Dat heet een levensbewijs. U krijgt dit formulier van ons, omdat we van buitenlandse gemeenten géén bericht krijgen wanneer u overlijdt. Krijgt u AOW of Anw? Dan krijgt u dit formulier niet van ons, maar van de SVB.
U laat het 'Bewijs van in leven zijn' invullen én ondertekenen door:
U stuurt het 'Bewijs van in leven zijn' op via het contactformulier (gratis) of per post (met postzegels) naar Stichting Personeelspensioenfonds APG, Postbus 637, 1000 EE Amsterdam.
Dan stoppen wij uw pensioen. Is uw pensioen gestopt en stuurt u alsnog het levensbewijs op? Dan betalen wij uw uitkering weer uit en krijgt u ook een nabetaling over de periode waarin de uitkering niet is uitbetaald.
U woont niet in Nederland, maar heeft wel een pensioen of uitkering uit Nederland. Dan blijft Nederland soms verantwoordelijk voor uw zorgkosten. Dat is in de volgende landen:
U regelt dan uw zorgverzekering via het CAK. Meer informatie over de regeling voor gepensioneerden in het buitenland leest u op de website van het CAK.
Wanneer u al een DigiD heeft, gebruikt u deze om in te loggen in het buitenland. Wanneer u geen DigiD heeft, kunt u 2 dingen doen. U moet dan wel een Nederlandse nationaliteit hebben. Of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische ruimte.
U vraagt een DigiD aan op de
U logt in met
Als u in het buitenland woont, kunt u een BSN aanvragen. Hoe u dit doet, hangt af van uw situatie. U kunt zich inschrijven bij de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Soms kunt u er ook een krijgen van een andere (overheids)instantie, zoals de SVB of de Belastingdienst. Voor meer informatie kijkt u op de pagina van de Rijksoverheid.