Niet tevreden? Geef jouw klacht door

Wij doen ons best jou zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het gebeuren dat je ergens ontevreden over bent. Wij zien iedere uiting van ontevredenheid als klacht. Jouw klacht kan bijvoorbeeld gaan over een beslissing rondom jouw pensioen. Een door ons gemaakte fout. Of over hoe wij jou behandelden. Laat dit ons weten. Zo kunnen wij jou helpen én onze dienstverlening verbeteren.

Illustratie mogelijkheden om klacht door te geven

Je geeft jouw klacht door

Via Mijn PPF APG. Je kunt ons ook bellen, mailen, een brief sturen of het online contactformulier invullen.

 

 

Illustratie pensioenfonds geeft reactie

Wij geven een reactie

We gaan aan de slag. Je krijgt binnen 5 werkdagen een reactie.

 


 

Illustratie ontevreden deelnemer

Niet tevreden met onze reactie?

Dan kun je bezwaar maken bij onze klachtencommissie. Komen we er samen echt niet uit? Dan kun je naar de Geschilleninstantie Pensioenfondsen.
 

Je geeft jouw klacht door

Je kunt jouw klacht indienen via Mijn PPF APG. Je kunt ons ook bellen, mailen of het online contactformulier invullen. Een brief sturen kan naar: Stichting Personeelspensioenfonds APG, t.a.v. de manager van de pensioenuitvoeringsorganisatie, postbus 637, 1000 EE Amsterdam.

Wil je als je ons schrijft het volgende noemen?

  • De datum.
  • Jouw klantnummer. Dit nummer vind je als je inlogt op Mijn PPF APG en op al onze brieven.
  • Jouw naam, adres, geboortedatum en eventueel jouw e-mailadres.
  • Jouw klacht. Waarom je ontevreden bent of waar je het niet mee eens bent.

Wij geven een reactie

Je krijgt binnen 5 werkdagen een ontvangstbevestiging. We proberen jouw klacht binnen 10 werkdagen af te handelen. Soms hebben wij meer tijd nodig. Dat laten we dan weten. Je ontvangt een brief of een e-mail.

Niet tevreden met onze reactie?

Ben je niet tevreden met onze reactie op jouw klacht? Dan kun je bezwaar indienen bij onze klachtencommissie. Hieronder staat hoe je dat kunt doen.

Als we er samen niet uitkomen, kun je naar de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP). GIP is onpartijdig en onafhankelijk. En je hoeft hier niet voor te betalen.

Je ontvangt een reactie binnen maximaal 12 weken na het doorgeven van jouw klacht. Hebben wij informatie bij jou opgevraagd? Dan tellen we de tijd die je nodig hebt om de informatie naar ons op te sturen, daarbij op.

Wij nemen alle klachten serieus. En we doen ons best jouw klacht zo goed mogelijk af te handelen. Ben je het niet eens met onze reactie op jouw klacht? Dan kun je bezwaar indienen bij onze klachtencommissie. Dit kan per brief of e-mail.

Vermeld daarbij de volgende gegevens:

  • Jouw naam, adres en geboortedatum.
  • Jouw klantnummer. Dit nummer vind je als je inlogt op Mijn PPF APG en op al onze brieven.
  • De datum.
  • Een beschrijving van en de reden van jouw bezwaarschrift.

Stuur je brief naar: Stichting Personeelspensioenfonds APG t.a.v. het bestuur, postbus 637, 1000 EE Amsterdam. Je kunt je bezwaar ook indienen per e-mail. Wij sturen je bezwaar vervolgens door naar het bestuur van PPF APG.

Binnen 5 werkdagen na de ontvangst van je bezwaar krijg je een ontvangstbevestiging. Hierin staat wanneer je een reactie kunt verwachten. Het bestuur streeft ernaar om je bezwaar uiterlijk binnen 2 maanden af te handelen.

Is er onderzoek of raadpleging nodig van deskundigen? Dan kan het zijn dat de behandeling van je bezwaar meer tijd gaat kosten. Het is ook mogelijk dat het bestuur je uitnodigt voor een gesprek.

Doorloop eerst het volledige klachtenproces van PPF APG. Komen we er samen niet uit? Dan kun je contact met GIP opnemen. GIP is door de overheid aangewezen als officiële geschilleninstantie voor pensioenfondsen. In de folder van de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP) lees je daar meer over.

Je kunt ook altijd naar de rechter stappen. Hier zijn wel kosten aan verbonden.

Meer informatie vind je in de klachtenregeling.

In artikel 30 lid 2 van het pensioenreglement van PPF APG staat een hardheidsclausule. Deze geeft het bestuur de mogelijkheid om, bij bijzondere omstandigheden, af te wijken van de regels in het pensioenreglement.

Wil je per post een beroep doen op de hardheidsclausule?
Stuur dan een brief naar: Stichting Personeelspensioenfonds APG t.a.v. het klantteam, Postbus 637, 1000 EE Amsterdam.

Wil je digitaal een beroep doen op de hardheidsclausule? 
Stuur dan een e-mail. Wij sturen je verzoek door naar het bestuur van PPF APG.

Geef duidelijk aan dat je een beroep doet op de hardheidsclausule. Het is belangrijk dat je toelicht waarom toepassing van het pensioenreglement in jouw situatie tot een onredelijke uitkomst leidt. En welke bijzondere omstandigheden aanwezig zijn. Je verzoek wordt vervolgens beoordeeld door het bestuur van PPF APG.